Tertin Kartano – 25 hetkeä kuvina

Tertin Kartano - 25 hetkeä kuvina

Kesä & Tertti! Yksi kesälomamme kohokohdista oli viikonloppu Mikkelissä Tertin kartanossa. Tämä oli niitä reissuja, jotka tuntuvat unelta näin jälkikäteen. Meitä suosi kelit ja olosuhteet. Oi onnea! On katkeran suloista palata alkukesän ja lomien tunnelmiin.

”Pyörryn kohta, kaikki on niin ihanaa!”. Sanoin tarjoilijalle kartanon aamiaisella. Välillä mietin, että pitäisikö melkein välttää tällaisia paikkoja, kun menen hiukan sekaisin ja sydänkin jättää muutaman lyönnin välistä. Kaikkialla on niin kaunista. Vanhaa tavaraa, tunnelmaa ja historiaa! Rakastan sitä!

Tertin Kartano – 25 hetkeä kuvina

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten omistan tämän postauksen enimmäkseen kuville. Nostan väliotsikoissa palveluja, joista nautimme Tertissä erityisesti.

Hyvän olon aamiainen

Meillä oli onneksi pieni keittonurkkaus huoneessamme, nimittäin Onni heräilee yleensä jo kello 6.00 ja me vanhemmat emme millään jaksa odotella aamiaista tuntia pidempään. Söimme siis aina jotain pientä kahvin kanssa huoneessamme. Onnille keitimme oman aamupuuron. Kevyesti ravittuina lähdimme kiertelemään kartanon puutarhaa ja ehdimme ensimmäisinä kartanon ihastuttavalle aamiaiselle, joka tarjoiltiin päivittäin 9.00 alkaen.

Tertin Kartano - 25 hetkeä kuvina

Hyvän olon aamiaisella valitsin lasiini ruusukuohua ja toiseen mansikkamehua. Ruusukahvia maistelin ja ruusu-cheddar oli mielenkiintoista. Aamiaispöytä notkui erityisiä herkkuja, mutta kaikista eniten nautin yön yli haudutetusta ohrapuurosta, jonka päälle ripottelin puolukkasokeria ja kanelia. Se maistui taivaalliselta. Toinen makuhermoja erityisesti hivellyt herkku oli uunimunakas ripauksella tryffelisuolaa.

Tertin Kartano Aamiainen

Ihania mausteita ja aamiaisella tarjolla olleita herkkuja myytiin myös pihapuodissa. Edelleen kaduttaa etten ostanut ruusukuohua kotiin. Noh on ainakin hyvä syy palata tänne taas ensi vuonna.

Illallinen Kartanossa

Majoitukseemme sisältyi kolmen ruokalajin illallinen molempina iltoina. Se oli ihana! Meille oli varattuna oma pieni huone kartanon ravintolasta, jossa saimme ruokailla rauhassa. Koska meillä oli Onni mukana, niin järjestely oli mitä miellyttävin. Onni sai ajella autoillaan lattialla välillä, kun ei jaksanut enää istuskella pöydässä.

Menu oli melko lyhyt: liha, kala ja kasvisvaihtoehdot alku- ja pääruoista (myös vegaaniannoksia oli saatavilla). Jälkiruokavaihtoehtoja oli vain yksi, mihin olin hieman pettynyt. Olisi ollut ihana maistella toisena iltana jotain muuta! Viinit olivat laadukkaita ja sopivat hyvin ruokien kanssa. Oi miten me nautimme! Miljöö, lautaset, kattaus ja palvelu viimeistelivät elämyksen!

Tertin Kartano Illallinen
Hauki-lohitartar, kuusenkerkkää ja fenkolisalaattia
Paistettua siikaa, ruohosipulihollandaisekastiketta
Yrttikuorrutettua karitsanfilettä, harjupellon perunaa ja punaviinikastiketta
Tertin Kartano Illallinen
Mansikkaleivos, marenkia ja mahlasorbettia

Päiväkahvit

Saapuessamme kartanolle kävimme kartanon kahvilan terassilla päiväkahveilla. Täällä tarjoillaan myös erityisen suosittua lounasta, jonka mekin nautimme viime kesänä ohikulkumatkalla Tankolle.

Aloitimme kartanoelämän totta kai ruusukuohulla! Vitriinin ihanista kakuista valitsin lautasellemme mansikkakakkua ja mustaherukka-suklaakakkua. Olisipa päiväkahveilla aina näin ihanat maisemat! Kavilan terassilta näkymät ovat suoraan puutarhaan. Näin helteisenä päivänä jäimme terassille varjoon, vaikka pöydät puutarhassakin huokuttelivat.

Tuo ihana ruusukuohu!

Puutarhassa

Kävin tutustumassa Tertin puutarhaan aamulla, kun aurinko paistoi vielä alhaalta lempeästi. Ihania kukkia, hyötykasveja, yrttejä ja syötäviä herkkuja retiiseistä punajuuriin. Kartanon ravintola ja kahvila käyttävät puutarhan antimia annoksissa päivittäin. Kukkia hyödynnetään koristeina niin suolaisissa kuin makeissa herkuissa. Ihastelin aina annoksien kukkia erityisesti!

Tertin Puutarha

Niin kauniit ruiskaunokit. Omani eivät menestyneet palstalla tänä kesänä.

Huoneet

Tertissä on vain kuusi majoitukseen varattavaa huonetta. Ne sijaitsevat kaikki punaisessa piharakennuksessa (kuva alla). Yksi huoneista on tilavampi kuin muut ja siellä on oma sauna. Me varasimme tämän huoneen, koska sieltä löytyi myös keittonurkkaus ja tilaa matkasängylle. Kaikista huoneista löytyy pieni parveke/terassi, josta aukeaa näkymä pelloille. Huoneet ovat remontoituja, mutta varsinkin pienemmissä huoneissa on jäljitelty vanhaa tunnelmaa.

Upea Tertin Kartano

Meidän huoneessa yksi upein elementti oli tämä iso ikkuna sängyn edessä ja siitä aukeavat näkymät pelloille. Huoneista löytyi myös ilmastointi, joka tämän kesän helteillä on luksusta.

Tertin Kartano

Katseltiin Onnin kanssa maisemia terassilla! Hänen mentyä nukkumaan meillä oli omaa aikaa nautiskella rauhasta viinilasillisten kanssa.

Tertin Kartano Mikkeli

Tertti hurmasi meidät täysin ja nousee kärkeen kokemuksistani kartanomajoituksissa! Ajattelin kirjoitella teille koontipostausta kotimaan kartanokohteista. Tähän mennessä on tullut vierailtua jo useammassa, joista haluan myös teitä muistuttaa!

Ihanaa viikon jatkoa!

/Anni

Lisää herkkumatkoja kotimaahan löydät täältä.