Vaniljakreemi eli crème pâtissère

Vanilja, yksi maailman vanhimmista mausteista tekee suklaasta suklaisempaa ja kermasta kermaisempaa. Jo asteekit käyttivät vaniljaa kaakaon maustamiseen. Vanilja ei tuo pelkästään hienostunutta ja eleganttia makua, vaan myös makeutta ja syvyyttä leivonnaisiin, juomiin sekä ruokiin. Vanilja on myös yksi kalleimmista mausteista maailmassa. Se kannattaa siis valita aina laadukkaana ja mielellään luomuna, jotta se oikeasti maistuu siltä miltä pitää.
Saan tehdä tänä vuonna Instagramin puolella yhteistyötä vaniljabrändin Taylor&Colladge kanssa. He valmistavat hienoimpia vaniljauutteita ja tahnoja, jotka luovat aivan erityisiä makuelämyksiä. 1 tl luomuvaniljatahnaa tai luomuvaniljauutetta vastaa 1 vaniljatankoa.
KATSO INSTAGRAMIN PUOLELTA MITEN SYNTYY VANILJAKREEMI
Crème pâtissère eli ranskalainen vaniljakreemi valmistetaan maidosta, kermasta, sokerista ja keltuaisista. Se saostetaan kuumentamalla. Se on vastustamatonta ja pääsee oikeuksiinsa vain aidolla laadukkaalla vaniljalla. Jaan teille luotto-ohjeeni. Kun opettelet sen kerran hyvin sulta sujuu kaikki vaniljatäytteiset herkut hetkessä
Vaniljakreemi eli crème pâtissère
Ohje
- 2 dl maitoa
- 2 dl kuohukermaa
- 1 1/2 tl Taylor&Colledge vaniljatahnaa
- 4 munan keltuaista
- 70 g sokeria (noin 3/4 dl)
- 25 g maissitärkkelys (noin 1/2 dl)
- Mittaa maito ja kerma kattilaan. Lisää vaniljatahna maito-kerman joukkoon.
- Erottele keltuaiset puhtaaseen kulhoon ja vaahdota sokerin kanssa. Lisää tärkkelys siivilän läpi seokseen koko ajan vatkaten.
- Kiehauta vanilja-kermamaito ja kaada se ohuena nauhana keltuaisvaahdon sekaan koko ajan vatkaten.
- Kaada seos takaisin kattilaan ja keitä hiljalleen miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen, kunnes seos pulpahtaa ja paksuuntuu.
- Peitä kreemi, jäähdytä ja laita valmiiksi pursotinpussiin.
Vinkki! Voit käyttää myös vaniljatangon ohjeessa. Halkaise se ja kaavi siemenet maidon sekä kerman joukkoon. Laita myös tanko kattilaan. Kiehauta ja poista vaniljatanko.

Ihanaa uutta viikkoa!
/Anni






TOIMIIKO KREEMI MYÖS PAISTETTAESSA?
Kyllä on <3
Hei,
Osaatko sanoa miten vaikuttaa, jos käyttää rasvatonta maitoa 4dl eli jättäisi kerman kokonaan pois?
Oletko kokeillut vegaanisena versiona? (mietin toimisiko munan sijasta pellavansiemenet ja maidon sijasta soijamaito?)
Nyt on pakko sanoa ihan testaamatta että ei kuulosta siltä, että tulisi onnistunut kreemi. Kreemissä on nimen omaan kermaa, jotta siitä tulee paksu ja täyteläinen. Sen tulee olla myös sileää, joten siemenet ei sovi tähän. Tekisin itse kasvikermasta ja suurustaisin tärkkelyksellä.