Ihana Ihana New York

Palasimme viime viikolla New Yorkista, jossa vietimme tämän kesän viimeistä lomaviikkoa avomieheni kanssa. Itselleni tämä oli myös ensimmäinen kerta, kun matkustin Yhdysvaltoihin. Odotukset reissusta olivat suuret niin syömisten, nähtävyyksien kuin kulttuurin osalta. Täyttyikö odotukset? No sanotaan näin: melkein itketti lähteä kotiin tältä matkalta. New York on ihmeellinen paikka. Sieltä löytyy ihan kaikkea mistä saatat unelmoida. Se on myös paikka, jonne voit mennä aina uudestaan ja löytää uusia asioita, tekemistä, löytöjä.. Halusin jakaa teille muutaman matkakuvamme tai itseasiassa monta, mutta kuvathan kertovat enemmän kuin tuhat sanaa vai mitä? Suurin osa kuvista liittyy tietenkin herkkuihin, joita maistelimme matkalla, mutta toivottavasti sieltä löytää myös joitain hyviä matkustusvinkkejä New Yorkiin lähtijöille ja tietenkin vinkkejä leivontaan!

Jännitävä matka alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä. Keksejä, kahvia ja muutama lasi kuohuvaa ennen lentoa.

Ensimmäisenä iltana, aikaerosta huolimatta, pidimme silmät auki ja tutkimme hotellin lähialueiden tarjontaa. Löysimme Madison Square Gardenin lähettyviltä ihanan jenkki dinerin, jossa söimme kunnon kansallisruokaa. Burgereiden, sandwichien ja margaritojen jälkeen maistui uni 🙂

Hotellimme tarjosi sympaattisen Starbucksin sponsoroiman aamiaisen joka aamu. Tarjolla oli kaikkea hyvin perinteistä jenkkiherkkua: bageleita, muffinsseja, munakokkelia, muroja ja erittäin hyvää kahvia, jota myös ostimme kotiin muutaman paketin (Starbucks Breakfast Blend).

Toisena iltana löysimme aivan mahtavan pizzerian (Waldy’s Wood Fired Pizza & Penne) ihan hotellimme kulmilta (28th Street). Pienessä idyllisesssä ravintolassa oli lukemattomilla erilaisilla täytteillä valittavia pizzoja, kolmea eri kokoa. Maistoimme myös rapeaa Ceasar-salaattia. Suosittelen paikkaa lämpimästi. Ravintola oli ilmeisen suosittu ja mainittiin monessa arvostelussakin, lisäksi se oli tupaten täynnä mikä kertoo myös jotain.

Jälkiruoat haimme mistä muualtakaan kuin Dunkin’ Donutsista. Namia.

Lämpimät säät suosivat meitä matkalla ja jääkahvia tuli juotua paljon. Kahviloita oli joka kulmassa ja kaikkialla vastaan tulevilla ihmisillä oli kädessään joko jäätee, smoothie tai jääkahvi.

Launtaina otimme East River Ferryn Williamburgiin Brooklyniin. Olimme saaneet vinkin, että siellä järjestetään kesäsin kerran viikossa paikallisten suosima Open Food Market ”Smorgasburg”. Kyseessä oli ns. ravintolapäivän tyyppinen tapahtuma. Ihania kojuja täynnä ihania herkkuja ja erilaisia makuja.

Kirpeää omenasiideriä, erilaisia sandwichejä, tacoja, kuppikakkuja, keksejä, sitruuna limonadeja ja muita jääjuomia..

Mahtava ilma ja maisemat kruunasivat tapahtuman. Vietimme täällä monta tuntia maistellen New Yorkia ja nauttimalla auringosta.

Myös ostereita oli tarjolla.

Tässä kojussa oli pisin jono. Kyse on Ramen Burgerista, joka on ollut hitti New Yorkissa jo jonkun aikaa. Hampurilaisen sämpylä on tehty nuudeleista. Mielenkiintoista, mutta maukasta.

Ihastelin  pitkään ihania suolaisia muffineja. Jokaiselle maalle oli oma makunsa.

Italialainen kauppahalli Eataly (5th Avenue) oli pakko kokea, sitä oli kehuttu niin paljon. Valitettavasti paikka oli hieman liian täynnä ihmisiä, mutta pääsimme kuitenkin nauttimaan herkuista ja tunnelmasta pienessä kasvisravintolassa, jossa maistoimme esimerkiksi erittäin maukkaita kirsikkatomaatteja mozzarella maidossa ja paahdettua ciabattaa. Eataly on siis täynnä pieniä italialaisia ravintoloita eri teemoilla (kasvis, liha, antipasto, pizza), leipomoita, keittiötavara- sekä -lahjatiskejä, kahviloita ja tuoretiskejä hedelmille, lihoille, käsintehdylle pastalle. Herkuttelijoiden ja nautiskelijoiden paratiisi.

Sunnuntaiksi olimme varanneet brunssin ravintolasta nimeltä The View (Time Square). Olen aivan sanaton. Ravintola sijaitsi 64 kerroksessa ja sieltä oli aivan mielettömät näkymät. Kerros oli pyöreä ja liikkui hitaasti koko ajan, joten koko kaksituntisen nautiskelun ajan maisemat vaihtuivat. Mahat täynnä lähdimme nauttimaan Broadwaystä. Valitsimme Chigagon, joka oli mahtava kokemus. Suosittelen ostamaan liput netistä valmiiksi, ellei halua jonottaa tuntikausia muiden turistien kanssa pisimmässä jonossa mitä olen koskaan ennen nähnyt missään..

Brunssilla: alkuun mimosaa ja muita herkkuja.

Seuraavaksi lisää herkkuja ja lisää mimosaa.

Ja jälkiruoka!
Olin niin onnellinen ja samalla surullinen etten pystynyt maistaa kaikkea. Seuraavalla kerralla taidan syödä vain jälkiruokia! Tästä pöydästä löytyi lukuisia erilaisia kuppikakkuja, suklaakakkua, porkkanakakkua, juustokakkua, tartaletteja, marjoja, kermavaahtoa, leivoksia, pannacottaa..
Maanantaina teimme kävelyretken High Linelle (vanhan junaradan päälle tehty luontopolku) ja törmäsimme siellä ihanaan pieneen kojuun, jossa myytiin jäätelökeksejä. Makuina: Chocolate Chip, Red Velvet ja Chocolate. Tämä herkku jäi mieleen. Todella herkullista.
High Linelta pääsee kätevästi Meatpacking Districille, josta löytyy mahtavia lounaspaikkoja sekä kattoterasseja. Me kävimme testaamassa Standard Grillin lounaan ja siitä menimme katselemaan maisemia Gansevoort hotellin Rooftopille, jossa cocktaileista suosittelen mojitoa kuumana päivänä.
Illalla suuntasimme picnicille Bryant Parkiin (42 St), jossa järjestetään kesän ajan maanantai-iltaisin ulkoilma-elokuvateatteri (HBO). Siellä söimme läheisestä Delistä hakemiamme herkkuja ja joimme Bud Lightit tottakai. Oli ihana tunnelma ja mikä parasta: tehdä jotain sellaista mitä ihmiset, jotka asuvat New Yorkissa tekevät.
Yksi toiveeni toteutui myös! Pääsin käymään Greenwich Villagen Mangnolia Bakeryssä (sijaitsee Bleecker Streetillä ihan kulman takana Sinkkuelämästä tutun Carrien kotiportailta). Maistelimme red velvet ja kinuski kuppikakkuja. Taivaallisia makuelämyksiä.
Viimeisenä aamuna nautimme aamupalaa, joka oli kuin unelma. Minipannukakkuja mansikoiden, banaanin ja vaahterasiirapin kanssa sekä bagelia tuorejuuston ja kalkkunan kanssa. Mieli oli vähän maassa, kun tiesi lähdön olevan lähellä ja sitten alkoi sade.
Sateesta huolimatta lähdimme vielä kävelylle Central Parkiin uusissa Nikeissä ja päätimme tulla pian takaisin New Yorkiin 🙂
Meillä oli kertakaikkiaan ihana loma ja nyt syksyllä on luvassa paljon jenkkiaiheisia reseptejä matkan muistelun merkeissä. Hyvää viikonloppua kaikille!

Myös näillä sopii

Herkutella

14 Kommenttia

1. Ai ai miten tutun ja kotoisan näköistä, etenkin nuo periamerikkalaiset herkut! Siitä huolimatta että olen matkaillut ja asunutkin Jenkeissä, New Yorkissa olen pyörähtänyt vain kerran ja pikaisesti. Paljon on selkeästi vielä nähtävää siinä kaupungissa! Tämän postauksen jälkeen fiilis vain vahvistui vaikkakin länsirannikko on omaan makuuni kotoisampi. Ihanan näköinen loma teillä ollut! 🙂

Anyways, amerikkalaistyyliset reseptit kuulostavat oikein hyvältä ja tervetulleilta, nehän ne kaikista herkuimpia yleensä on 😉

1. Kiitos Siru kommentista 🙂

Ehdottomasti lähdet katsomaan seuraavaksi NYCiä! Viikkokaan ei riittänyt kaikkeen, mitä siellä olisi voinut nähdä. Itse päätin mennä vielä takaisin. Itselläni on myös länsirannikon reissu haaveena, mutta siellä haluan viipyä ainakin 3 viikkoa.

Nautitaan ja leivotaan amerikanherkkuja täällä kotona ennen kun taas päästään matkalle! 🙂

2. Ihana tunnelma ja varmasti koko reissu <3 Ehkä jonain päivänä mekin lähdemme koko perheen voimin, kun lapset hieman kasvaa. Mies on käynyt monta kertaa, mutta onneksi olen saanut edes tuliaisia 😉

1. Kiitos Peggy 🙂 Koitin saada mahtumaan tähän postaukseen kaikki reissumme huippuhetket, niin että ne myös välittyisivät lukijalle. Varmasti pääset vielä reissuun itsekin! <3

3. Anonyymi sanoo:

Vau, ihanaa! Mikä teidän hotelli oli? Nuo aamupalat näyttää tosi herkullisilta. Osaisikohan minipannukakkuja tehdä itse? 🙂

1. Asuttiin hotellissa Fairfield Inn & Suites by Marriot (28th Street) ja en voi muuta kuin suositella. Erittäin siiistiä, aamupala kuului hintaan (taivaallista kahvia ja muffinsseja joka aamu), lähellä metroa ja rauhaa, kävelymatkaan päässä Times Squaresta. Minipannukakkuja aion ehdottomasti kokeilla, mutta tarvii kyllä minipannukakku-pannun 🙂

4. Näyttää niiiin ihanalta paikalta! Haaveenani on joskus päästä new yorkkiin ja kuvista päätelleen onkin aivan mahtava paikka 🙂 olen uusi lukija ja ihania ruokia kokkailet! 🙂

1. Hei Jenna ja kiitos kommentista 🙂 Minulla oli myös pitkään haaveena tuo New Yorkin matka. Vihdoin pääsin sinne ja en pettynyt yhtään. Halusin jakaa elämykset täällä blogissa myös, jotta kaupungin mahtavuus välittyisi myös lukijoille. Tervetuloa lukijoiden joukkoon ja laita tulemaan toiveita jos sellaisia löytyy 🙂

5. Jade sanoo:

Hei,
    Kiva postaus Nykistä ja aina tulee esille kivoja uusia paikkoja mihin mennä, tarjontaa kun siellä on niin valtavasti. Olin viime keväänä viikon Nykissä, kolmas kerta minulle silloin. Nyt lähden mieheni kanssa huhtikuun alussa kuudeksi päiväksi ja ajattelin, että tämä jenkki dinner voisi olla juuri hyvä ruokapaikka ensimmäiseksi illaksi. Voisitko kertoa mikä tämän jenkki dinner paikan nimi on, hotellimme kun on juuri Madison Square Gardenin vieressä.
    Kaunis kiitos vastauksestasi.

1. Hei Jade. Voi vitsit miten ihanaa. Rakastan NYC:iä ja lähtisin koska tahansa taas uudestaan. Luithan muuten myös tämän toisen postaukseni viime marraskuulta:

Valitettavasti tuota perinteistä jenkki Dineria, josta kuvat on ei ole enää. Olisimme menneet sinne uudemman kerran nyt maaliskuussa, mutta paikalla oli jotain ihan muuta. Älä kuitenkaan huoli. Dinereita on paljon ja löydätte varmasti jonkun hyvän 🙂

Ihanaa lomaa ja kysy vaan jos tulee jotain muuta mieleen 🙂

//Anni

2. Jade sanoo:

Kiitos vastauksestasi ja todellakin löysin juuri uusimmat New York postauksesi,Huoh!
      Voi miten kaikkea ihanaa sieltä löytyykään, Haaveenani olisi joskus lähteä juuri joulun alla.
      Ihana blogi sinulla!
      Harmi ettei kyseistä dineriä ole enää, kävimme juuri syyskuussa Miamin 11th Streetin Dinerissä ja olisimme halunneet vastaavaan Nykissä.
      Muutama pieni kysymys olisi vielä, tuo pyörivä ravintola korkealla jossa kävitte, onko kovinkin hieno paikka?
      Ja taisitte varata pöydän etukäteen? Onko jokin kellon aika milloin olisi hyvä mennä sinne?
      Kaunis kiitos taas vastsuksistasi.

3. Minunkin haave olisi mennä jouluna tai juuri joulua ennen. Marraskuussakin joulu näkyi ihan pikkuisen kaupungissa, joten mitä se olisikaan joulukuussa!
      Oli kyllä harmi, että juuri tuo kyseinen Diner oli poistunut, koska se oli niin hyvällä paikallakin.
      The View brunssin varasimme etukäteen täältä: http://www.opentable.com/start/home. Ravintola on hieno, mutta ei mitenkään liian hieno. Asiakkaita on laidasta laitaan. Pidän ravintolasta koska siellä saa hyvää palvelua, herkullisen brunssikokemuksen ja sieltä on mahtavat näkymät. Kokemuksena brunssi on sellainen mitä suosittelen. Olimme sunnuntainta noin klo. 11.00 viime kerralla ja sitä aikaisemmin lauantaina klo. 13.00. Kumpikin aika ja päivä oli oikein sopiva 🙂

6. Hyvä postaus, annat tosi hyviä ehdotuksia. Ihania kuvia ja loistavia matkavinkkejä kuten aina. New York on mahtava kohde!